راهنمای انتخاب تشک

چگونه تشک مناسب انتخاب کنیم؟

داشتن خواب شبانه مناسب بستگی به عوامل مختلفی دارد. راحتی، میزان اضطراب، دمای اتاق و ... . ولی برای بهبود بخشیدن این عوامل باید از پایه شروع کنید. تشک اولین عامل موثر در خواب شماست.

 

اگر قصد خرید تشک جدید دارید حتماً به تازگی به فروشگاه‌های سرویس تخت خواب رفته‌اید و می‌دانید که انتخاب تشک مناسب در میان انبوهی از تشک‌های مختلف و متنوع شما را سر در گم می‌کند. حال به این مسئله می‌پردازیم که چگونه باید مناسب‌ترین تشک برای خود را تشخیص دهیم؟

 

یک دانشیار ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب در مرکز درمانی سانتا مونیکا UCLA (به انگلیسی Santa Monica) دراین‌باره می‌گوید: " اول از همه تشک باید از حالت طبیعی بدن شما حمایت کند. حالت طبیعی وضعیتی است که قوس‌های طبیعی ستون فقرات در آن حفظ‌شده و باسن، پاشنه‌ها، شانه‌ها، و سر در حالت متعادل و متوازن حمایت می‌شوند."

 

او همچنین می‌گوید: "اگر تشک بیش از حد سفت باشد، آن نقاط اصلی فشار که در بالا ذکر شد را به سمت بیرون هل داده و بدن شما را از توازن و حالت طبیعی خود خارج می‌کند."، همچنین "اگر هم تشک بیش از حد نرم باشد، نقاط تحت فشار بدن به درستی حمایت نمی‌شوند و بدن در تشک فرو می رود. هر دوی این حالات می‌توانند باعث ایجاد درد در بدن شوند."

 

انتخاب تشک مناسب

از راست: حالت خوابیده بر روی شکم _ حالت خوابیده به بغل _ خوابیده بر روی کمر

ردیف اول: تشک مناسب _ ردیف دوم: تشک بیش از حد نرم _ ردیف سوم: تشک بیش از حد سفت

 

دکتر بروز، متخصص خواب سایت WebMD و نویسنده کتاب "خواب زیبا" می‌گوید: "به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم، تشک هیچ شرکت تجاری و هیچ نوع تشکی بهتر از تشک‌های دیگر نیست. جوان تر به نظر برسید، وزن کم کنید و احساسی فوق‌العاده داشته باشید" . اما با این حال نظر او این است که تشک‌های کمی سفت برای کسانی که از کمردرد رنج می‌برند بهتر است.  

 

انتخاب تشک مناسب

 تشک سفت

 

انتخاب تشک مناسب

تشک نرم 

 

در واقع محققان اسپانیانی با مطالعه بر روی افرادی که مدت زیادی دچار کمردرد بودند دریافتند، کسانی که بر روی تشک‌هایی با میزان سفتی متوسط و رو به بالا می‌خوابند (یعنی تشک‌هایی با میزان سفتی 5.6 . در این مقیاس 0 به معنی نرم‌ترین و 10 به معنی سفت‌ترین می‌باشد)، نسبت به کسانی که بر روی تشک‌های نرم تر می‌خوابند، درد کمر کمتری را تجربه می‌کنند.

 

انتخاب تشک مناسب

نمونه‌ای از یک تشک بسیار نرم

 

عوامل ایجاد خستگی و بی‌خوابی و راه‌های مبارزه با آن

آیا زمان آن رسیده که تشکتان را تعویض کنید؟

چطور بدانیم تشک خوابمان مناسب است یا خیر؟

دکتر بروز می‌گوید: "اگر صبح هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، کمی احساس کمردرد می‌کنید و با کمی کش و قوس و پس از حدود 15 تا 30 دقیقه از دست آن خلاص می‌شوید، به این معنی است که شما بر روی تشکی نامناسب می‌خوابید".

تشک مناسب برای شما تشکی است که هنگام خواب بر روی آن هیچ‌گونه فشاری احساس نکنید و تقریباً شبیه به این باشد که در هوا معلق هستید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند قبل از خرید تشک آن را امتحان کنید. درست به همان شکلی که معمولاً شب‌ها روی تخت می‌خوابید، دراز کشیدن بر روی تشک‌های فروشگاه را نیز امتحان کنید. دکتر بروز پیشنهاد می‌کند حداقل 10 الی 15 دقیقه را بر روی تشک سپری کنید و در صورت لزوم حتی می‌توانید بالش خود را هم بیاورید! هر چه بیشتر این کار را تکرار کنید، احتمال انتخاب تشک مناسب نیز بیشتر می‌شود.